NieuwBlauw in de media

DOSSIER N78 - Persbericht 16/06/2025

HET DEBAT MOET GAAN OVER DE ONTWIKKELING VAN OPLOSSINGEN VOOR DE HUIDIGE EN TOEKOMSTIGE MOBILITEITSPROBLEMEN EN DE LEEFBAARHEID.

De beslissing van Annick De Ridder om de Rijksweg niet te ontdubbelen staat niet op zichzelf; deze keuze leidt tot een belangrijk debat dat NieuwBlauw vanuit een neutraal standpunt wil aangaan. We zijn niet per se pro of contra de beslissing, maar benadrukken het belang van een langetermijnvisie op de mobiliteit en de leefbaarheid in Maasmechelen. Het is essentieel om samen na te denken over hoe we deze kwesties zullen aanpakken voor de toekomst van de gemeenschap.  Zonder te polariseren en zonder dit onderwerp te gebruiken in een politiek spel, want daar wint uiteindelijk niemand in Maasmechelen mee, aldus Inge Opsteijn van NieuwBlauw.

De problemen die er vandaag en morgen zullen zijn mogen we niet negeren maar moeten we onder ogen durven zien én onmiddellijk aanpakken.


Probleem 1: Te hoog lokaal autogebruik versus duurzame verplaatsingen
Volgens de laatste studie ligt het autogebruik in Maasmechelen voor lokaal gebruik op meer dan 80%. Dat is veel hoger dan het Vlaams gemiddelde voor korte afstanden.  Bovendien is het ook nog eens zo dat het particulier gemotoriseerd vervoer instaat voor een aanzienlijk deel (78%) van alle woon-werk/schoolverplaatsingen in de gemeente (gemeente-stadsmonitor). Ook daar scoren we ver boven het Vlaams gemiddelde. Hier kan toch niemand trots op zijn! De vetlaag moet er af. Autogebruik kan verantwoord zijn als woon-werkverkeer in sommige jobs, maar broodjes halen bij de bakker op de hoek op zondagochtend...?

Hoe gaan we met deze legislatuur de overgang naar duurzamer vervoer realiseren? Wat zijn de concrete plannen voor de verbetering van het openbaar vervoer en voor veiligere fietsinfrastructuur. Binnen welke termijn kunnen er al dergelijke maatregelen worden uitgevoerd?

Probleem 2: Geen efficiënt openbaar vervoer.

Er is al veel met modder gegooid nog voor de trambus er is. Wij zijn van mening dat een trambus ook in Maasmechelen succesvol en aangenaam kan zijn als deze van in het begin alle kansen en garanties krijgt. De stiptheid en voldoende haltes in onze eigen gemeente zijn belangrijke voorwaarden voor een succesvolle introductie en op langere termijn een toename van het aantal gebruikers. Ook openbaar vervoer (goede verbindingen) tussen de N78 en de Maasdorpen en wijken zijn cruciaal in een totaalbeleid.
Hoe wordt de stiptheid van de trambus gewaarborgd op de route van de N78 tot aan het eindstation? Waar kan de trambus efficiënt rijden, ook tijdens de drukste momenten. En hoe zorgen we voor bereikbaarheid vanuit de Maasdorpen en onze wijken.


Probleem 3: De leefbaarheid en de veiligheid langs de N78

"Bij de ontwikkeling van nieuwbouw langs de Rijksweg is het essentieel om extra aandacht te besteden aan de leefbaarheid en de veiligheid. 

De maximum snelheid ligt nog steeds op 70km/h en het aantal automobilisten blijft toenemen." "Het fietspad is te smal en verouderd en ligt meestal pal langs de rijbaan, wetende dat er zelfs een school met 2000 leerlingen langs deze weg ligt!", zegt Inge verontwaardigd. De meeste ongevallen in Maasmechelen gebeuren op de drukke N78. Hoe kunnen we samen deze onveilige verkeersas omvormen tot een uitnodigende woonboulevard waar plaats is voor noodzakelijk lokaal verkeer, efficiënt openbaar vervoer en veilige ruimte voor zwakke weggebruikers. 

 

En hoe kunnen we tegelijkertijd de huidige én toekomstige bewoners langs deze verkeersas een leefbare omgeving garanderen? Wij denken hierbij aan brede gescheiden voet- en fietspaden, veel groene zones (kruinen) tegen hittestress en luchtvervuiling (implementatie 3-30-300 regel) en een lagere maximumsnelheid voor gemotoriseerd verkeer. Een mooie groene boulevard zou toch ook wel veel mooier ogen dan deze grijze saaie, verouderde betonnen baan. Ik stel me ook vaak de vraag welke eerste indruk toeristen hebben die voor de eerste keer Maasmechelen binnenrijden via de N78? Niet bepaald een mooi groen en veilig plaatje hé.


Concluderend vraagt de beslissing van Annick De Ridder om de Rijksweg niet te ontdubbelen toch dringend om een open debat over mobiliteit, veiligheid en leefbaarheid. Het is cruciaal dat betrokkenen — van beleidsmakers tot inwoners — kritisch meedenken en naar de toekomst kijken zodat er eindelijk haalbare plannen komen voor een positieve impact op lange termijn. Ook al is het draagvlak er bij een deel van de bevolking vandaag nog niet.

Een duurzame totaalvisie op lange termijn dringt zich op, en dat is waar wij met NieuwBlauw voor staan.

 

Artikel in HLN

Artikel 2: Nieuwe Bunders Cleantech Industriegebied

Ontdek hoe NieuwBlauw werkt aan de ontwikkeling van het Nieuwe Bunders cleantech industriegebied. Samen met lokale bedrijven en werkgevers streven we naar duurzame bedrijfspraktijken en innovatie om een positieve invloed te hebben op de lokale economie en werkgelegenheid.

Blijf op de hoogte van NieuwBlauw

Lees meer over onze visie, evenementen en toekomstplannen in de media. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!